Sygdom

Herlev kommune og dermed Trolde- og Hyldemosen følger Sundhedsstyrelsen retningslinjer vedrørende smitsomme sygdomme hos børn og unge.

Som udgangspunkt skal syge børn passes hjemme - både for det enkelte barns skyld, men også for at undgå at smitsomme sygdomme spreder sig til andre børn og voksne i institutionen.

Syge børn har brug for at være derhjemme, indtil de er raske og igen kan indgå i dagligdagen.

Som udgangspunkt skal børn ikke have smertestillende medicin uden anvisning fra læge. Et sygt barn har brug for nærvær, omsorg, rigeligt at drikke, og hvis barnet har appetit - også mad. Oftest er forældrene de bedste til at passe deres egne syge børn. Et barn er ikke blevet rask fordi temperaturen falder efter behandling med smertedæmpende medicin som feks. panodil.

Barnet kan godt vise symptomer på sygdom i løbet af dagen og her vil det være personalet som i fællesskab vurderer om barnet kan være i huset eller må ringes hjem. Ifald vurderingen er at barnet skal hjem vil vi kontakte jer, så I kan komme og hente jeres barn, så hurtigt som muligt.

I forbindelse med kroniske sygdomme/tilstande hos et barn, som kræver vedvarende medicinsk behandling vil vi naturligvis påtage os at give medicin til barnet. Vi gør det dog kun, når der foreligger en instruktion vedr. behandlingen fra barnets læge, samt barnets navn på den medicin der skal gives.

Opstår der flere tilfælde af smitsomme børnesygdomme vil vi holder jer orienteret via Aula. Når jeres barn er syg vil vi meget gerne vide besked enten ved et ring eller en besked på Aula.

Om sommeren forventer vi at I har smurt jeres barn med solcreme hjemmefra. Vi smører igen ved middagstid. Vi bruger faktor 15 efter anbefalinger fra sundhedsstyrelsen og hvis der er behov for anden solcreme, bedes I medbringe dette med navn og anvisning på.