Vores værdier

I Trolde- og Hyldemosen arbejder vi efter vores pædagogiske læreplan, hvor det fremgår mere uddybende hvilke værdier vores pædagogiske praksis udspringer af.

I Trolde- og Hyldemosen er vi af en opfattelse af, at et godt lærings- og udviklingsmiljø understøttes af nærværende, engageret, fagligt kompetente og omsorgsfulde pædagogiske personaler og er fundamentet for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse og dermed for et godt børneliv.

Når vi tager ansvar for børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse indebær også at vi som fag-personer ser på kvaliteten i relationerne voksne-børn og børn-børn. Kvaliteten i disse relationer er af stor betydning og vi understøtter dette relations-arbejde gennem uddannelse af personale indenfor ICDP.

Det at være barn har værdi i sig selv og vi ser hvert barn som kompetent og er opmærksomme på at de har individuelle behov og ressourcer – og på den baggrund møder vi barnet der hvor det er og tilpasser forventninger og udfordringer til det enkelte barn.

Det har betydning for barnet, at det føler sig set og forstået, at dets ressourcer og initiativer er værdsatte og værdifulde, at de har en vigtig rolle i fællesskabet – at de har medbestemmelse

Vi arbejder primært i mindre børnegrupper, dels for at skabe rum for ro, nærvær og fordybelse og også for at have større mulighed for at målrette den pædagogiske aktivitet/tilgang, så børnene mødes der hvor de er – vi strukturerer en ramme som i højere grad understøtter både det enkelte barns og børnegruppens trivsel, læring, udvikling og dannelse. Denne organisering af små fordybelsesgrupper ses gennem hele dagen, både i rutinerne så som ved spisning og i garderoben, ved de tilrettelagte pædagogiske aktiviteter så som bevægelsesaktivitet og ture og ved lege, hvor der etableres legemiljøer for små grupper af børn.

Vi anerkender værdien i legen og har en opmærksomhed på at legen udvikler sig positivt for alle, samt at inddrage børn som står udenfor legen og som har et ønske om deltagelse eller tilbyde barnet et andet attraktivt fællesskab.

Som voksne indgår vi i legen på flere niveauer, vi vurderer hvornår der er behov for aktiv deltagelse, guidning, inspiration eller støtte fra den voksnes side og gennem tilrettelæggelse af spændende, inspirerende lege- og læringsmiljøer stræber vi efter, at skabe de bedste rammer for legen.